Här hittar du fakta om skolan, information om vad vi vill erbjuda våra elever och vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Lillåns skola ligger på norr i Örebro. Här går cirka 830 elever från förskoleklass till årskurs 9.

I närhet till skolan finns skog och rekreationsområden som används både i den ordinarie undervisningen och av skolbarnsomsorgen.

Enheter på skolan

F–6-enheten är organiserad i två arbetslag; Bladet F–3 och Boken 4–6. Skolbarnomsorgen (fritidshem) har sin verksamhet dels i en villa bredvid skolgården, avdelning Lillågården, och dels inne i skolbyggnaden, avdelningarna Guldasken och Kastanjen.

7–9-enheten är indelad i fyra olika arbetslag. Strävan är att eleverna inom arbetsenheten ska undervisas av de lärare som ingår i samma arbetslag. Till 7–9 kommer elever i huvudsak från Lillån, Hovsta och Dylta skolområde.

Detta är vad vi vill erbjuda

Skolans personal strävar efter att erbjuda en trygg och trivsam miljö med syftet att främja varje elevs lärande och utveckling. Vårt mål är att varje elev ska lämna grundskolan med en god självkänsla och med goda kunskaper inför sina fortsatta gymnasiestudier.

Vår värdegrund

Trygghet, respekt, ansvar

På vår skola:

• har vi nolltolerans mot kränkande behandling.
  • uppträder vi vänligt och respektfullt mot varandra.
  • tar var och en ansvar för sig själv och sin omgivning.

Vi vill att:

• alla får möjlighet till en lugn och rofylld skolmiljö.
  • arbetsklimatet är tryggt och allas åsikter respekteras.
  • vi använder ett vårdat språk.
  • alla har material med sig till lektionerna.
  • alla kommer i tid.
  • vi har en ren och klotterfri skola.

Övningsskola för lärarstudenter

Lillåns skola är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.

Styrdokument F–6

Styrdokument 7–9