Här hittar du fakta om Gumaeliusskolan, vår vision och länkar till blanketter, planer och styrdokument.

Gumaeliusskolan är en högstadieskola som ligger centralt på väster. Skolan är om- och nybyggd inför året 2018. Nu är vi 715 elever som kommer från alla delar av stan.

Eleverna som går här har valt olika profiler till exempel ishockey, ridning, dans, innebandy och fotboll. Här kan du läsa mer om våra profiler.

Hos oss på Gumaeliusskolan ligger fokus på kunskap, trivsel och delaktighet. Vi sätter alltid eleven i fokus. Vi har ökat antalet vuxna kring eleverna genom att ha fler lärare och fler vuxna med olika kompetenser, exempelvis elevkoordinatorer.

Gumaeliusskolan sätter eleven i centrum och är en skola för alla!

Vårt fokus är Kunskap, Trivsel och Delaktighet.

Kunskap

• Engagerad och kompetent personal
  • Uppföljning av elevernas kunskapsutveckling.
  • Arbete för att utveckla elevernas ansvarstagande
  • Studiehjälp
  • Lovskola
  • PRAO, två veckor i årskurs 8

Trivsel

• Arbetsenheter
  • Möjlighet att välja en profil
  • Elevhälsoteam
  • Elevkoordinatorer
  • Ny- och ombyggda lokaler

Delaktighet

• Skolan drivs som Intraprenad
  • Decentraliserad organisation med arbetslag
  • Nära samarbete med föräldrar
  • Arbetsenhetsråd
  • Mentorskap

Vi vill att du som elev lämnar skolan med:

• goda kunskaper.
  • god självkänsla.
  • goda förutsättningar inför framtiden.

Övningsskola för lärarstudenter

Gumaeliusskolan är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.

Vi är en intraprenad

Vi är en intraprenad vilket innebär att det eventuella ekonomiska överskott vi får investeras i eleverna, till exempel genom fler vuxna och förbättrad lärmiljö.

Att Gumaeliusskolan drivs som intraprenad betyder att skolan har större frihet inom ett antal områden.

• Ekonomiska överskott när året är slut förs tillbaka in i verksamheten. Vi måste också ta ansvar för ett eventuellt underskott. Under åren som intraprenad har skolan hittills alltid haft ett överskott.
  • Skolan har större frihet när det gäller att anställa personal och är inte bunden av övertaligheten i kommunen.
  • På skolan ansvarar vi själva för det inre underhållet av skolans lokaler. För detta får vi ersättning av fastighetsägaren.

Vi tar själva ansvar för en del av den övergripande administrationen och betalar mindre för detta.
Sammantaget har intraprenaden betytt att vi har fått:

• mer resurser.
  • bättre arbetsmiljö.
  • lättare att rekrytera kompetent personal.
  • mindre byråkrati.

Detta har bland annat lett till:

• att vi har bättre ekonomi och kan planera mer långsiktigt.
  • att både elever och lärare trivs bra.

Gemensamma för Gumaeliusskolan