Bibliotek

Biblioteket på Norrbyskolan är ett populärt ställe där eleverna kan forska, läsa och låna böcker. Att ha ett bemannat bibliotek innebär stora möjligheter för våra elever och lärare.

Skolbiblioteket erbjuder hemlån för skolans elever. Detta är en del i skolans arbete för att öka läslusten och läsförmågan hos våra elever. Lånen sker genom bibliotekarien och lånetiden är 3 veckor.

Regler för hemlån

• Om ditt barn lånar hem en bok är du som vårdnadshavare ansvarig för boken under lånetiden. Det är även ditt ansvar att se till att boken lämnas tillbaka när lånetiden är slut.
  • Biblioteket skickar med en lapp hem vid hemlån så att du som vårdnadshavare vet om lånet och vilket datum boken senast ska lämnas tillbaka. Lånetiden är 3 veckor.
  • Om ditt barn vill låna om en bok måste ni kontakta bibliotekarien eftersom boken kan vara reserverad av en annan låntagare. I så fall har den som har reserverat boken förtur till boken.
  • Påminnelse på försenade lån skickas till dig via sms. Vi skickar även med ditt barn en lapp hem om att det är dags att lämna tillbaka boken.
    • Vi lånar inte ut böcker över jul- och sommarlovet. Däremot får barnen gärna låna böcker över korta lov som till exempel påsklov och sportlov.

Biblioteksråd

Vi har också ett biblioteksråd som består av elevrepresentanter från årskurs 1–6. Biblioteksrådet har ett stort inflytande över t.ex. bokinköp och andra frågor som rör verksamheten. Här kan du läsa mer om biblioteksrådet.

Följ skolbiblioteket på Instagram

Kontakta skolbiblioteket