Här hittar du fakta om Engelbrektsskolan, vår vision och vårt arbetssätt för kunskapsinlärning som vi kallar för "Start och Stopp". Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Engelbrektsskolan ligger på Öster i Örebro, alldeles intill Slussen och Wadköping. Vi har idag 770 elever och här arbetar cirka 120 personer. På skolan finns även anpassad grundskola.

Barn och ungdomar trivs i Engelbrektsskolan. Lusten att lära är stor. Eleverna har reellt inflytande i det dagliga arbetet och kan påverka skolans utveckling tillsammans med föräldrarna. Verksamheten präglas av respekt för allas lika värde.

Vi har stor förståelse för andra kulturer och olikheter och vidgar vyerna genom att utveckla kontakter med andra länder. Inom skolan ser vi barnens och ungdomarnas individuella färdigheter, utvecklar olika sätt att ta tillvara deras möjligheter och förbereder dem för framtiden.

Vi samarbetar och tar ansvar för oss själva och varandra. Vi är tydliga och det skapar trygghet och ger stort handlingsutrymme. Vår skola arbetar för en ökad miljömedvetenhet och ekologiskt tänkande i vardagen. Föräldrarna är delaktiga i skolans arbete och ses som en viktig resurs för oss.

"Start och Stopp" – vårt arbetssätt för kunskapsinlärning

På Engelbrektsskolan jobbar vi aktivt med forskningen kring effektiva skolor. Effektiva skolor baseras på Grossin med fleras forskning om vad som är viktigt när det gäller elevers kunskapsinlärning och resultat. Forskningen säger att elever som är väl förberedda och har struktur och tydliga instruktioner i samband med sitt inlärande lär sig mer och effektivare än elever som inte har denna information.

För eleverna är detta allra tydligast genom vårt arbete med ramarna och strukturen för lektionerna. Denna struktur kallar vi för "Start och Stopp". Den är ett system som innebär att alla lektioner börjar och slutar på samma sätt. Det innebär att varje lektion har en tydlig inledning och avslutning och eleverna blir trygga i formen och kan fokusera på lektionens innehåll.

Start

När eleverna kommer till lektionen har läraren redan förberett lektionen med att skriva lektionens start- och sluttid. På tavlan finns också information om vad lektionen kommer att innehålla, material som kan komma att användas, vilka förmågor som tränas och vad målet med lektionen är. Läraren kan också ha förberett en ”startuppgift” som eleverna gör som inledning på lektionen.

Stopp

När lektionen närmar sig slutet avrundar läraren genom be eleverna att plocka ihop sitt material, städa klassrummet och tyst ställa sig bakom bänkarna. Här finns chans för läraren att sammanfatta, poängtera, påminna eller berömma.

Vinster

Med detta arbetssätt får vi trygga elever som vet vad som förväntas av dem och vi skapar en god arbetsro som säkerställer en god lärmiljö.

Gemensamma för Engelbrektsskolan