Här hittar du information om vår verksamhet och vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Björkhagaskolan är en F–3-skola med cirka 160 barn i verksamheten. Skolan ligger i Björkhaga i Örebros västra delar, centralt placerad i Björkhaga med trafikfri miljö och närhet till skog och grönområden.

Vår verksamhet

Förskoleklass

Förskoleklassen är det första steget in i skolan. På Björkhagaskolan har vi två förskoleklasser som arbetar för att ge en trygg och stabil start på skolan. På höstterminen kartläggs alla elever med hjälp av Skolverkets kartläggningsmaterial. Här kan du läsa mer om förskoleklass och hur en dag i förskoleklass ser ut. Pdf, 309.6 kB.

Läs mer om förskoleklass på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Årskurs 1–3

Varje årskurs består av två klasser. Det finns en klasslärare och 1–2 lärare i fritidshem som följer klassen under årskurs 1–3.

Våra klassrum är utrustade för att ge eleverna bäst förutsättningar för lärande. I klassrummen för årskurs 1–3 har eleverna höga bänkar som ger möjlighet till varierande arbetsställning, smartboards/projektorer, bildstöd och möjlighet till avskärmning.

Vi lägger stor vikt vid rörelse och att våra elever är aktiva. Alla klasser har rörelsepauser på lektionerna och två dagar i veckan har vi gemensam morgonpuls. Då har hela skolan en gemensam rörelseaktivitet utomhus.

Vi arbetar alltid för att våra elever ska ha ett gott klimat, känna sig trygga på skolan och arbetar aktivt med värdegrundsfrågor. Vi har rastaktiviteter för få än mer stimulerande raster för våra elever.

På skolan finns ett trygghetsteam och ett elevhälsoteam. Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete och vår elevhälsa.

Här finns information om vårt fritidshem.

Generation Pep

På Björkhagaskolan vill vi att våra elever ska ha ett hälsosamt, rikt och hållbart liv. Vi arbetar mycket med daglig rörelse och varje arbetspass innehåller rörelsepauser. Vi har hälsoveckor och samarbetar med föreningslivet för att våra elever ska få prova på olika idrotter. För vårt arbete har vi tre år i rad blivit certifierade av Generation Pep. Du kan läsa mer om Generation Pep här. Länk till annan webbplats.

Vår vision – att lära för livet!

• Lärande i fokus.
  • Trygghet, gemenskap och ansvar.
  • Aktiva elever.

På Björkhagaskolan arbetar vi alltid med lärande i fokus. Våra elever ska under sin tid hos oss få goda ämneskunskaper och ha god insikt i att vara en demokratisk medborgare.

Vi arbetar med värdegrundsfrågor och trygghet. Trygghet är en viktig del av inlärningen, trygga elever lär sig bättre.

Hos oss är det viktigt att våra elever lär sig att olika är bra, att respektera andra och att ta ansvar för sig själv och varandra. Eleverna uppmuntras till inflytande och medverkan, att alla kan bidra till ett tryggt klimat.

Utbildning och lärande är vårt huvuduppdrag. Vi arbetar för att varje elev ska få så goda kunskaper som möjligt, att varje elev ska känna arbetsglädje och att varje elev ska känna känslan av att lyckas.

Våra elever ska vara aktiva och hälsosamma. Vi vill att våra elever ska veta hur man lever ett långt, aktivt och berikande liv.