Fakta om skolan

Wallerska skolan är en F–6-skola, som ligger i bostadsområdet Nya Hjärsta på Väster i Örebro. Skolan har cirka 350 elever. Personalen är indelade i fyra arbetslag: Fritids, F–3, 4–6 och Resurs.

Organisation

Vi tillhör grundskolenämnden i Örebro kommun. Skolans ledning består av rektor och fyra arbetslagsledare. Personalen är organiserad i fyra arbetslag som har ansvar för att skapa en sammanhållen pedagogisk verksamhet för barnen.

På skolan har vi 100 procent behöriga lärare, förskollärare och fritidspedagoger.

Verksamhetsidé

• Eleven är alltid i centrum.
  • Vi skapar en kamratskola - en trygg skola med god inlärningsmiljö i ett positivt arbetsklimat.
  • Varje elev får utveckla kunskaper och färdigheter utifrån sina egna förutsättningar.
    Varje elev får påverka sin skolgång till innehåll och form.

Värdegrund

På Wallerska skolan vill vi att:

Alla ska känna trygghet och gemenskap

Vi lyssnar och bryr oss om varandra. Vi vill skapa ett trivsamt klimat på skolan och motverka all form av trakasserier, kränkningar, diskriminering och mobbning.

Alla ska kunna ta eget ansvar

Vi tränar eleverna att se konsekvenserna av sitt handlande både i relationer med andra och i sitt eget lärande.

Alla ska visa respekt för varandra

Vi arbetar med värdegrundsfrågor för att barn och vuxna ska förstå konsekvenserna av positiva och negativa handlingar hos sig själv och andra. Vi använder ett vårdat språk.

Alla ska ha en god självkänsla

Genom att bekräfta och uppmuntra eleverna vill vi att de ska känna att de är bra som de är. Vi motarbetar alla former av sänkningar och kränkande behandling.

Alla ska ha ett gott självförtroende

Vi bekräftar barn och vuxna när de gör bra saker och stöttar i motgångar. Vi tränar eleverna att våga stå för vad de tycker, tänker och känner så länge de inte kränker eller sårar någon.

Alla ska känna och visa empati

Vi har återkommande samtal om kamratrelationer för att barnen ska förstå sina egna känslor, tankar och beteenden men även förstå andras.

Blanketter, planer och styrdokument

Gemensamma för Örebro kommuns grundskolor

Blanketter och styrdokument som är gemensamma för alla kommunala grundskolor finns på orebro.se:

Nationella styrdokument

Nationella styrdokument som gäller för alla skolor i Sverige hittar du på Skolverkets webbplats Länk till annan webbplats..

Politiskt ansvar

Grundskolenämnden ansvarar för de grundskolor som drivs av Örebro kommun. Ledamöter i nämnden, sammanträdestider, protokoll med mera hittar du på orebro.se. Länk till annan webbplats.