Här hittar du fakta om Norrbyskolan, vår vision och värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Norrbyskolan är vackert belägen intill Venaskogen i den norra delen av centrala Örebro.

Våra cirka 680 elever är fördelade på 27 grupper enligt följande: fyra förskoleklasser, tolv klasser i årskurs 1–3 och elva klasser i årskurs 4–6. Skolan har sju fritidshemsavdelningar. Här kan du läsa mer om vårt fritidshem.

Skolan består av flera byggnader:

• två huvudbyggnader: Östergården samt Herrgården med Skärgården.
  • en mindre byggnad: Mellangården med sex klassrum.
  • en paviljong: Sörgården med två klassrum.

Därutöver finns Hantverkshuset där textil-, trä- och metallslöjd och teknik har sin verksamhet, en idrottssal och en matsal där vi även har klassrum för musiklektioner.

På skolan finns också ett bibliotek. Här kan du läsa mer om skolbiblioteket.

Här finns en karta över skolområdet.

Vår vision är formulerad och även tonsatt, så att framförallt våra barn kan "äga den". Den lyder på följande sätt:

Vi på Norrby har det bra.
Lär och leker varje dá.
Trygghet, glädje många vänner.
Respekt och ansvar alla känner.

Vår värdegrund

Vi har även en värdegrund som är framtagen av, och gemensam för alla förskolor och skolor i Nordost.

Värdegrund

Trygghet, gemenskap, ansvar, respekt.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Trygghet

Vi känner oss trygga i skol- och fritidsmiljö.

Vi vågar vara precis som vi är.

Gemenskap

Vi visar varandra omtanke.

Ansvar

Vi tar hand om oss själva och varandra.

Vi tar ansvar för våra och andras saker.

Respekt

Alla är unika och lika värdefulla.

Vi lyssnar på varandra.

Övningsskola för lärarstudenter

Norrbyskolan är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.

Gemensamma för Norrbyskolan