Här hittar du fakta om Kryddgårdsskolan, vår verksamhet och vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Kryddgårdsskolan är en F–3-skola med cirka 100 elever i verksamheten. Skolan ligger i Sörbyängen i Örebro i en trafikvänlig miljö och med närhet till Sörbyskogen, Sörbybacken och fina grönområden.

Åldersintegrerade klasser

I vår verksamhet har vi sedan många år valt att arbeta med åldersintegrerade klasser. Vi ser många fördelar med arbetssättet. De äldre barnen blir förebilder för de yngre och istället för att byta ut en hel klass vart tredje år blir bara en liten del av klassen utbytt varje år då treorna går upp i fyran och nya förskoleklassbarn kommer. De nya eleverna kommer snabbt in i den nya klassen och rutiner som redan är väl inarbetade. Vi ser att det åldersintegrerade arbetssättet främjar elevernas trygghet, samarbetsförmåga och sociala utveckling.

Våra hemvister

Vi är indelade i tre klasser (”Hemvister”): Dungen, Ängen och Gläntan. Alla hemvisterna består av elever från förskoleklass till årskurs 3. I varje hemvist arbetar grundskollärare, förskollärare och fritidspedagoger.

Trygg miljö och trygga barn

Skolan har hög måluppfyllelse, en trygg miljö med trygga barn samt pedagoger som trivs och har arbetat på skolan under många år.

Vi arbetar med rastaktiviteter för att få stimulerande raster för alla barn.

Skolan har ett trygghetsteam och ett elevhälsoteam. Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete och om elevhälsan.

Vi har egen kock på skolan som lagar all vår mat. Här kan du läsa mer om skolans restaurang.

Kryddgårdsskolan har ett tillhörande fritidshem som är öppet före och efter skoltiden. Här finns mer information om vårt fritidshem.

Vår verksamhet

Vi lägger stor vikt vid elevernas sociala samspel, deras nyfikenhet och utveckling kunskapsmässigt och socialt. Vi har en mångårig erfarenhet av åldersintegrerat arbetssätt.

Förskoleklass

Från och med höstterminen 2018 är förskoleklassen obligatorisk. Förskoleklassen har inga kunskapskrav, utan styrs av ett så kallat centralt innehåll i Läroplanen. Vi använder oss av skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklassen. Här kan du läsa mer om Kryddgårdsskolans förskoleklass och om hur en dag i förskoleklass kan se ut. Pdf, 396 kB.

Läs mer om förskoleklass på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Årskurs 1–3

Kryddgårdsskolan är uppdelad i tre hemvister: Dungen, Gläntan och Ängen med cirka 25 elever på varje hemvist. Eleverna arbetar dels åldersblandat 1–3, dels åldershomogent (barn i samma ålder) i större och mindre grupper. Till exempel har vi NO och SO i åldersblandad grupp, engelska och idrott i åldershomogen grupp och ettornas första läsinlärning i små åldershomogena grupper. Även treorna arbetar i mindre åldershomogena grupper en halvdag i veckan.

Husmöte

Varje vecka möts samtliga elever på Kryddgårdsskolan till en stor samling som vi kallar Husmöte. Där uppträder eleverna för varandra med till exempel teater och dans, sjunger tillsammans och presenterar olika teman. Eleverna övar på att planera och samarbeta, att framträda och att vara en god publik.

Skolverkets kartläggningsmaterial och nationella prov

Vi använder oss av Skolverkets kartläggningsmaterial och de Nationella proven för årskurs 3.

Vår värdegrund

Vi på Eklundaskolan, Sörbyängsskolan och Kryddgårdsskolan har arbetat fram en gemensam värdegrund som ska vägleda oss och vara en grund för vårt vardagliga arbete på skolan. Vi har valt att sammanfatta den med tre värdeord som är betydelsefulla i vardagen och som tillsammans skapar en grund för lärande och kunskapsinhämtande. Våra värdegrundsord är Trygghet, Glädje och Nyfikenhet.

• Vår värdegrund styrs av de demokratiska värderingar som vårt samhälle bygger på.
  • Vi ska känna oss trygga. Vi bryr oss om och därför ingriper vi mot våld, mobbing, rasism och all annan diskriminering.
  • För att skapa goda kamratrelationer uppträder vi trevligt, använder ett vårdat språk.
  • Vi hjälps åt att lösa konflikter och vi står för vad vi säger och gör.
  • Genom att visa hänsyn och respekt för varandra tar vi ansvar för vår arbetsmiljö. Vi ska känna att det är meningsfullt och roligt att gå till skolan.

Gemensamma för Kryddgårdsskolan