Här hittar du fakta om Brukets skola och länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Brukets skola är en skola med barn från förskoleklass till skolår tre. Skolan ligger i bostadsområdet Markbacken på väster i Örebro. Här går cirka 120 elever. Skolan har förmånen att ha ett mångkulturellt elevunderlag med cirka 20 modersmål representerade.

Bruket skola är en lugn och trygg skola där vi jobbar med tydliga ramar och struktur, och har noll tolerans mot all form av våld, kränkning och mobbing. Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete.

Vi har en hög personaltäthet och krav på att alla lärare och pedagoger ska vara välutbildade. Varje klass har en fast klasslärare och resurs som följer eleverna från förskoleklass tills de slutar skolan i årskurs 3.

Vi jobbar med tidiga insatser och extra stöd i framför allt matematik och svenska för att ge alla barn samma förutsättningar för att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om våra tidiga stödinsatser.

Grön skolgård

Under 2016 rustades Brukets Skola till en ”Grön Skolgård” vilket innebär att det finns mycket gröna ytor och planteringsmöjligheter på skolgården. Varje årskurs har sin egen odlingslåda. Skolgården har även en stor fotbollsplan och en kreativ miljö för kojbygge och andra kreativa lekar. Vi besöker även ofta Varbergaskogen, Varbergaparken och Örnsköldsparken som vi kallar för Plaskis. Alla dessa platser ligger på gångavstånd från skolan.

Samarbete

Brukets skola har samarbeten med Öbo och Tekniska kvarnen i frågor kring hållbar utveckling och miljö.

Bredvid skolan ligger Tegelbruket där det finns ett bibliotek som erbjuder ett stort utbud av litteratur för alla smaker.

Gemensamma för Bruket skola