Här hittar du fakta om Adolfsbergsskolan och våra verksamheter. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Adolfsbergsskolan är en skola med elever från förskoleklass till årskurs 9. På skolan finns även anpassad grundskola och kommungemensamma undervisningsgrupper med inriktningar autism och RH (rörelsehinder) årskurs 4–9. Sammanlagt går drygt 950 elever i skolans olika verksamheter.

Skolan ligger i bostadsområdet Adolfsberg, beläget i de södra delarna av Örebro. Skolan har goda möjligheter att koppla undervisning till utemiljö i och med närheten till naturen som läget erbjuder. I anslutning till skolan finns stadsbuss som ger skolan möjlighet att enkelt nå Örebros stadskärna.

Vi samarbetar med ett F–9-perspektiv på skolan, men de olika verksamhetsområdena är uppdelade i tre enheter med separat skolledning och administration.

Vår verksamhet i årskurs F–6

Våra lokaler

Adolfsbergsskolan F–6 har de senaste åren totalrenoverats och vårterminen 2021 flyttade vi in i moderna och välanpassade lokaler. Verksamheten är belägen i en byggnad som angränsar till en förskola på ena sidan och högstadieverksamheten på den andra sidan. Alla våra elever i årskurs F–6 finns under ett och samma tak och har en skolgård som angränsar till en park.

Antal elever och personal

I de flesta årskurserna finns tre parallella klasser och sammanlagt i verksamheten finns cirka 450 elever och 60 personal.

Digitala hjälpmedel

Vi tycker att den digitala utvecklingen i samhället och omvärlden i stort måste avspegla sig i skolan. På Adolfsbergsskolan F–6 finns smartboards i samtliga klassrum och elever och pedagoger har tillgång till Ipads och datorer. Tekniken använder vi för att låta lärandet utvecklas. Alla elever i årskurs 6 har en egen dator som de använder under skoldagen.

Så här är vi organiserade

I årskurs F–3 finns en huvudansvarig lärare i varje klass. I årskurs 4–6 arbetar lärarna som ämneslärare och är mentorer för en grupp elever i den årskurs de undervisar i. Fritidshemspersonalen finns också med i klasserna under skoldagen.

I verksamheten finns fyra fritidshem – tre stycken för årskurs F–2 och ett för årskurs 3–6. Här kan du läsa mer om vårt fritidshem.

Rörelseprojekt i samarbete med SISU

Personalen i årskurs F–6 samarbetar med SISU i ett rörelseprojekt, där målet är att barnen ska bli mer aktiva under dagarna. Tillsammans utvecklar vi bland annat skolgården, rastverksamheten och rörelsepauser i undervisningen.

”Lika – unika, stolta barn och vuxna tillsammans för trygghet, glädje och lärande”

Vi vill ha en skola och ett fritidshem med hög måluppfyllelse. En verksamhet där alla elever, föräldrar och personal trivs och känner sig trygga. Genom att skapa en god och tillåtande miljö kan vi främja utveckling, delaktighet och inflytande. Våra pedagoger är tydliga ledare som inspirerar och motiverar elevernas nyfikenhet. Tillsammans skapar vi en skola att vara stolta över.

Vår skola är uppdelad i tre arbetslag, med fem eller sex klasser, och varje lag finns i en egen korridor. Här har eleverna sitt hemklassrum och de flesta lärarna som eleverna träffar på ingår i arbetslaget, det skapar närhet och trygghet. VI har två mentorer per klass.

I anslutning till skolans huvudentré finns vårt elevcafé som drivs av skolans personal. Här kan eleverna handla ett mellanmål, panta spel eller hänga tillsammans på rasterna.

Trygghetsteam och elevhälsa

Vi har under året utökat elevhälsan och den är en viktig del av arbetet på vår skola. Den stöttar elever och lärare där det behövs och driver bland annat närvaroarbetet. Vårt trygghetsteam arbetar kontinuerligt för trivseln på skolan. Teamet följer även upp vår trygghetsenkät som vi har på skolan 2 ggr per läsår.

Trygghet, trivsel och kunskap

Trygghet, trivsel och kunskap är tre ord som vi återkommer till när vi pratar om vår skola. Vi stöttar eleverna för att de ska nå så långt som möjligt och utveckla sin fulla potential och lämna skolan som goda samhällsmedborgare. Vårt schemalagda värdegrundsarbete är viktigt för oss och vi har nolltolerans mot kränkande beteende.

Forskningsprojektet IBIS

Vi arbetar sedan läsåret 2022–2023 med ett forskningsbaserat projekt som heter IBIS. Målsättningen är att utveckla en än mer positiv, aktiv och lärande skolkultur samt utveckla ett proaktivt tillvägagångssätt för att möta elevernas ämnesmässiga, sociala och emotionella utveckling. Projektet pågår under tre läsår. Vi har gemensamma trivselregler och förhållningssätt och lektionerna följer samma struktur oavsett vilket ämne det är.

Samarbete med Handelskammaren i Örebro

Adolfsbergsskolan har sedan ett par år tillbaka ett samarbete med Handelskammaren i Örebro. Under året har vi aktiviteter såsom Arbetsmarknadsvecka, arbetsmarknadskunskap samt E-kampen där elever skapar företag för en dag.

Övningsskola till Örebro Universitet

Adolfsbergsskolan är en övningsskola knuten till Örebro Universitet. Det innebär att vi tar emot lärarstudenter under deras utbildning. Vi får fler vuxna på skolan och samtidigt får personalen till sig det senaste inom forskning mot skolan.

KSU Autism

Inom vår organisation finns en Kommunal särskild undervisningsgrupp (KSU) med inriktning autism. Vi följer den verksamhetsbeskrivning som finns i Örebro kommun där visuellt stöd, assisterande verktyg, tillgänglig fysisk lärmiljö samt stöd i sociala situationer beskrivs som centrala. Den nuvarande skolan ansöker om en KSU-plats.

Specialenheten består av tre verksamheter: KSU (kommungemensam särskild undervisningsgrupp) för elever med rörelsehinder, KSU för elever inom autismspektrumtillstånd och grundsärskola. Totalt finns cirka 70 elever i verksamheten.

Läs mer om Specialenheten på Adolfsbergsskolan.

Gemensamma för Adolfsbergsskolan