Här hittar du fakta om Vivallaskolan, våra ledord och en beskrivning av vårt arbetssätt. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Vivallaskolan ligger mitt i Örebros största bostadsområde Vivalla. Skolan har cirka 500 elever från förskoleklass till årskurs 6.

En lagorganiserad skola

Vi är en lagorganiserad F–6-skola som under flera år har arbetat för att skapa en decentraliserad organisation med stort inflytande över vardagen hos arbetslagen.

Personalen har stor erfarenhet av att möta många elevers olika behov och äger dessutom en bred kompetens av att möta flera kulturer.

Mångkulturell skola

Våra elever representerar många nationaliteter. På skolan talas över 30 olika språk. De dominerande språkgrupperna är arabiska, somaliska, kurdiska, BSK (bosniska, serbiska, kroatiska) och romani.

Ledord och mål

Våra värdeord

För att vi ska trivas på vår skola finns det värdeord som är viktiga att alla följer. Våra värdeord är:

• Trygghet
  • Kunskap
  • Framtid

"Genom goda kunskaper och en trygg miljö rustar vi eleverna för framtiden!"

Vårt arbetssätt

För att så många elever som möjligt ska gå ut skolan med godkända betyg arbetar vi mycket med att få eleverna motiverade och ta ett eget ansvar för sitt lärande.

Vi vill också ge eleverna större möjlighet till inflytande över sitt lärande genom att de med stigande ålder får ta större ansvar för planering av innehåll, upplägg och redovisning av sina studier.

Hur gör vi det?

Inför varje uppgift får eleverna veta vilka mål de ska nå med den aktuella uppgiften. Informationen ges både muntligt och skriftligt. Vi arbetar också med att göra eleverna medvetna om olika lärstilar, sökstrategier och redovisningsformer.

Kunskapsområden och mentorer

Den traditionella undervisningen varvas med kunskapsområden, som innebär perioder då man jobbar sammanhängande med flera ämnen under längre arbetspass.

Dessutom har alla elever en lärare som mentor som hjälper till att planera och utvärdera arbetet vid individuella träffar minst en gång per vecka.

Förstärkning av svenska språket

För att stärka och bredda kunskaperna i svenska använder vi oss av tidningar och bio- och teaterbesök.

Vi diskuterar och stödjer eleverna i deras språkbruk och tränar speciellt på ordkunskap i alla ämnen. Vi använder oss dessutom av det goda samtalet i så många situationer som möjligt. Det innebär bland annat att eleverna får träna på att lösa konflikter genom att prata med varandra istället för att slåss.

Gemensamma för Vivallaskolan