Här hittar du fakta om skolan. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Sörbyskolan är en F–6 skola som ligger i södra delen av Örebro.

Temaarbete

Sörbyskolan arbetar med tema varje år. Till detta används ämnena elevens val och skolans val. Ibland arbetar vi i åldersblandade grupper bland annat med fadderklasser.

Vårt mål med temaarbetet är att genom ett lustfyllt och demokratiskt arbetssätt:

• utveckla elevernas fantasi
  • ge eleverna möjligheter att uttrycka sig i tal, skrift och bild
  • ge eleverna tid att göra genomtänkta och välgjorda arbeten
  • anknyta till skolans alla ämnen
  • ge eleverna möjlighet att själva, efter eget intresse, välja vad de vill arbeta med inom temats ram
  • skapa ett arbetssätt där eleverna får lära sig att ta ett eget ansvar för sitt lärande
  • ge eleverna tillfälle att utvärdera sitt arbete efter varje temas slut
    vid varje temas slut göra en redovisning, t.ex. genom utställning, muntlig redovisning etc.

Sörbyskolans värdegrund

Vår värdegrund bygger på begreppen trygghet, ansvar och gemenskap. Vi arbetar varje år medvetet med dessa tre begrepp i alla klasser och i alla ämnen. Varje år genomförs en skolgårdsenkät där vi kartlägger om det finns otrygga zoner. Vi intervjuar även varje elev utifrån frågor om trygghet och kränkningar.

Trygghet

• Vi bryr oss om varandra.
  • Vi är mot andra som vi vill att andra ska vara mot oss.
  • Du har rätt att vara den du är.

Ansvar

• Vi står för det vi gör och säger och tar följderna av våra handlingar.
  • Våra regler och normer ska följas av alla.
  • Vi tillsammans skapar en god lärande miljö.

Gemenskap

• Vi är alla lika värdefulla.
  • Vi tar hand om varandra och bidrar till kamratskap.