Här hittar du fakta om Ölmbrotorps skola, vår vision och kännetecken för vår verksamhet. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Ölmbrotorp är ett litet villasamhälle som ligger cirka 15 km norr om Örebro. Här ligger Ölmbrotorps skola, skolan där "alla känner alla". På skolan går cirka 100 elever från förskoleklass upp till årskurs 6.

De flesta av barnen bor i närområdet, men en del bor också utanför villaområdet och åker skolskjuts till skolan.

Inpå knutarna har skolan fin natur med skog och grönområden. Naturen används mycket under dagarna till bland annat för lek, friluftsliv och naturstudier.

Skolan har Grönvallska förskolan som närmsta granne.

Vår vision och kännetecken för vår verksamhet

Vision

Ölmbrotorps skola är en attraktiv skola där pedagogiken utvecklas och alla, såväl elever som vuxna, trivs och känner sig trygga.

Vi vill genom inflytande och delaktighet ge lust till lärande och utveckling samt förbereda eleverna att möta framtiden.

Skolans kännetecken

Följande vill vi ska känneteckna verksamheten på skolan:

• Fokus på barnen och deras behov
  • Att vi som arbetar på skolan på ett pedagogiskt sätt, i dialog med föräldrarna, medverkar till att barnen får en så trygg, stimulerande och lärande uppväxt som möjligt.
  • Vi strävar efter känslan att "alla känner alla" Med det menar vi att man ska känna trygghet i alla sammanhang i vår verksamhet.

Gemensamma för Ölmbrotorps skola