Här hittar du vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Lillåns skolas logotyp

Navet är en 7–9-skola på Ladugårdsängen i södra delen av Örebro.

Vår värdegrund

Vår värdegrund bygger på vår övergripande vision Tillsammans lyckas vi. Det innebär att alla på skolan är viktiga och att vi bidrar till varandras lärande och trivsel. Våra värdeord som vi önskar ska genomsyra verksamheten är ärlighet, respekt, trygghet och ansvar.

Arbetet med värdegrundsarbete pågår hela tiden på skolan och det främjande och förebyggande arbetet är viktig förutsättning för trygghet, studiero och lärande. På samma sätt tror vi att och goda relationer till elever, vårdnadshavare och varandra är en viktig förutsättning för att vara framgångsrika i arbetet.

Vi i personalgruppen har under året fördjupat oss i värdegrundsbegreppet i syfte att öka vår förståelse och våra kunskaper kring detta och göra arbetet till allas angelägenhet.

Lärande

Alla elever i Navet ska nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling och utvecklar sin förmåga att lära att lära. För att nå dit använder vi beprövad erfarenhet och forskning samt provar olika vägar för att ge eleverna undervisning som håller hög kvalitet, är varierande och anpassad utifrån deras erfarenhet, intressen och förutsättningar. Målen och kriterierna är tydliga och vi har höga förväntningar på våra elever.

Trygghet

Att alla elever ska känna sig trygga i Navet. För att nå dit erbjuder vi våra elever en stödjande, utmanande och stimulerande miljö. Varje elev har minst två förtroendefulla relationer till vuxna på skolan. Vi har gemensamma och väl kända ordningsregler för att uppnå ordning och reda, samt studiero.

Goda värderingar

Att alla elever ska mötas av och utveckla goda värderingar i Navet. För att nå dit har vi starkt fokus på att stärka de goda värderingarna hos våra elever i samarbete med hemmet. Klimatet på skolan präglas av delaktighet och inflytande, gemenskap, tolerans och respekt för medmänniskor.

Gemensamma för Navets skola