Här hittar du fakta om skolan. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Närkes Kils skola är en F–6-skola med integrerat fritidshem. Skolan ligger i en vacker landsbygd cirka 15 km nordväst om Örebro centrum.

Vi har cirka 130 elever från förskoleklass till årskurs 6. På fritidshemmets två avdelningar är cirka 100 barn inskrivna. De flesta barnen bor i Närkes Kil med omnejd, många åker skolbuss till och från skolan.

Våra lokaler

På skolområdet finns fem byggnader som speglar olika tidsepoker från 1847 till 2003.

• I Mellangården, från 1925, finns personalrum, expedition, textilslöjdsal, tre klassrum, fritids för de äldre samt datasal/bibliotek.
  • I Norrgården (byggd 1994) finns förskoleklassen och fritids för de yngre på nedre plan. På övre plan finns två klassrum.
  • Sörgården (byggd 1981) inrymmer framför allt tre förskoleavdelningar, Fjärilen, Haren och Rådjuret, men även trä- och metallslöjd. Förskolan Sörgården har funnits sedan 2003.
  • Klockargården är den ursprungliga skolbyggnaden (Kyrkskolan) och byggdes 1847. Där har vi ett klassrum och skolsköterskan sin mottagning.
  • En matsal med tillhörande kök och en idrottshall finns i den nyaste byggnaden (färdig 2003).