Här hittar du fakta om Mosjö skola och vår vision. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Mosjö skola ligger i Mosås som ligger cirka 10 km söder om Örebro, utefter gamla vägen till Kumla. Området består av blandad bebyggelse där de flesta boendeformer finns representerade med småhus som det dominerande inslaget.

Skolan byggdes 1995 som en miljöskola. Lokalerna är ljusa och rymliga och erbjuder möjligheter till flexibla arbetssätt. Det finns källsortering samt eget tillagningskök med kokerska. Dessutom har vi ett mindre skolbibliotek.

På skolan går cirka 230 elever från förskoleklass till årskurs 6. Fritidshemmet har cirka 140 barn inskrivna.

Vårt fokus är trygghet och kunskap, vilket går hand i hand med skolans vision:

"Kunskap och glädje tillsammans!"

Det vi främst arbetar med är trygghet, delaktighet och inflytande samt kvalitet i lärandet.

Trygghet

Trygghet skapar vi genom att i all verksamhet ha fokus på det som har betydelse för barnens trygghet och som på skolan beskrivs i vår Likabehandlingsplan.
Dialog och samtal där man lyssnar på barnen är viktiga för att utveckla trygghet.

Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete.

Delaktighet

Det är viktigt att vi vuxna visar vår delaktighet gentemot varandra och mot barnen, för att kunna vara trovärdiga. Viktigt för delaktigheten är ansvar. En annan sida är känslan av mening i verksamheten. Den individuella utvecklingsplanen (IUP) blir en viktig byggsten för att utveckla förmågan att lära och kunna se mening med det man lär sig.