Här hittar du fakta om Lundbyskolan och vårt värdegrundsarbete. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Lundbyskolan ligger i nordvästra delen av Örebro med närhet till vackra grönområden. Det är en mångkulturell F–6-skola med cirka 350 elever. Vi är stolta över och värdesätter vår mångkulturella miljö och ser olikheter som en styrka.

Lundbyskolan arbetar med tydliga mål för att ge elever kunskaper och möjligheter för framtiden. Vi lär tillsammans med kompisar och vuxna i en trygg miljö.

Vårt värdegrundsarbete

Lundbyskolan är en skola där alla elever får komma till sin rätt. Lundbyskolan ska vara en trygg plats att växa och utvecklas i. Vår ambition är att alla elever hos oss ska känna glädje över att vistas och verka i vår verksamhet, de ska känna sig delaktiga, trygga och inspirerade. Vi tar tillvara elevernas intressen och låter deras naturliga sökande efter kunskap leda oss på nya upptäcktsfärder i enlighet med de nationella riktlinjerna som formuleras i våra styrande läroplaner.

Vi utvecklar och anpassar undervisningen och lärsituationerna utifrån varje elevs unika förutsättningar för att möjliggöra utveckling, både personligt och kunskapsmässigt. De elever som behöver stöd i någon form ger vi stöd och elever som behöver utmaningar för att lärandet går enkelt får möjlighet att hitta nya utmaningar och ny inspiration.

Vi tror på ett pedagogiskt förhållningssätt, där lärande och återkoppling sker i samspel med eleverna. I kombination med digitala verktyg som hjälpmedel skapar vi ett tillgängligt lärande och stimulerande lärmiljö för alla elever.

Vi ser det som vårt uppdrag att låta lusten och nyfikenheten för lärandet hos våra elever ständigt ökar. Kunskaper, förmågor och färdigheter utvecklas och tränas och befästs så att våra elever står stadigt rustade för fortsatta studier och yrken i framtiden.

Vi bedriver ett kontinuerligt och tydligt värdegrundsarbete i enlighet med skollag och diskrimineringslagstiftning. Normer och värdegrundsdiskussioner är en del av våra dagliga samtal med våra barn och elever vilket skapar en tydlig riktning för hur vi skapar vårt gemensamma arbets- och lärmiljö och hur vi tillsammans tar ansvar för varandra och oss själva.

Lundbyskolan är möjligheternas skola, där vi lär och kan tillsammans!

Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete.

Gemensamma för Lundbyskolan