Här hittar du fakta om Garphyttans skola och vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Garphyttans skola ligger vid foten av Kilsbergen cirka 15 kilometer väster om Örebro. Det ger oss närhet till vacker natur och gammal historia som är till glädje för vuxna och barn.

Skolan är en F–6-skola med cirka 200 elever. I skolan finns även fritidshem.

Skolan är indelad i tre arbetslag:

• AL 1 är fritids som dels arbetar mot fritidshemmet men även som elevresurser.
  • AL 2 som arbetar med årskurserna F–3.
  • AL 3 som har årskurserna 4–6.

Skolans ledning

Den övergripande ledningen för skolan består av rektor och tre utvecklingsledare från verksamheten.

Föräldrar – en stor resurs

Aktiva och intresserade föräldrar är en förutsättning för en riktigt bra barnomsorg och skola och det är det vi strävar efter – gemenskap och vi-känsla. Du är alltid välkommen till fritids och skolan.

Vår verksamhetsidé och värdegrund

Verksamhetsidé

På Garphyttans skola går barn i åldrarna 6–12 år. Vi samarbetar för att lägga grunden till ett livslångt lärande och jobbar för att alla barn ska:

• Känna trygghet.
  • Nå kunskapskraven.
  • Visa och visas respekt.
  • Känna ansvar.
  • Öka sin självkänsla.

Vår gemensamma barn- och kunskapssyn

• Alla barn har rätt att få vara sig själva.
  • Alla barn är lika mycket värda.
  • Alla barn har rätt att utvecklas.

Vi stödjer barnens nyfikenhet och uppmuntrar deras vilja att söka kunskap. Barn lär på många olika vis och vi ser vikten av att erbjuda olika inlärningssätt.

Värdegrund

Skolans värdegrund kretsar kring våra STAR-ord som står för:

• Självkänsla: Alla på Garphyttans skola ska ges möjlighet att utveckla en god självkänsla. Därför möter vi barnen utifrån var och ens förmåga.
  • Trygghet: Alla på Garphyttans skola ska känna trygghet. Därför jobbar vi för att alla ska känna glädje och lust att gå till skolan.
  • Ansvar: Alla på Garphyttans skola ska ta ansvar för sina handlingar, sitt lärande och sin miljö. Därför ingriper vi mot störande av verksamheten.
  • Respektera: Alla på Garphyttans skola ska visa hänsyn och respektera varandra. Därför ingriper vi mot intolerans, diskriminering och kränkande ord.

Gemensamma för Garphyttans skola