Här kan du läsa om våra lokaler, vår syn på lärande och vår värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument och information om hur du bokar studiebesök på skolan.

På Änglandaskolan finns inga vanliga korridorer med klassrum på rad. Istället finns så kallade hemvister, en för varje årskurs. Varje hemvist består av ett kapprum och ett antal olika rum för lärande. Det gör att vi kan vara flexibla och anpassa undervisningen utifrån ämne, vilka förmågor som ska tränas och om den sker i storgrupp, mindre grupper eller enskilt. På så sätt kan vi erbjuda olika sätt för lärande och möta elevernas olika behov.

Vår skolgård möter våra elevers olika behov. Här finns ytor både för lek och för mer lugna aktiviteter. Änglandaskolans skolgård är den första i Örebro som följer Örebro kommuns riktlinjer när det gäller utformningen av skolgårdar där grönska, topografi, stationer och naturmaterial bidrar till att elever får chans att reflektera, öka sin fysiska aktivitet och lära med alla sinnen.

På skolan går nu cirka 350 elever. Skolans fylls på med nya elever och kommer i framtiden ha cirka 525 elever.

Vår syn på lärande

Vi som arbetar på skolan har en bred syn på lärande. Med det menar vi att:

• alla har olika förutsättningar och lär sig på olika sätt.
  • undervisningen måste utgå från varje enskild elevs behov och förutsättningar.
  • lärandet sker i samspel mellan pedagoger, kamrater, den fysiska miljön och undervisningsmaterialet.
  • de kunskaper som eleverna har med sig in i skolan, och som de fått i andra sammanhang, är värdefulla att utgå ifrån och bygga vidare på i lärandet.

Vår undervisning

Hos oss hänger alla skolans ämnen ihop, vilket innebär att vi arbetar ämnesövergripande. Våra elever får lära sig både genom att lyssna, läsa, se och samtala, och genom att konstruera, måla, bygga och skapa. Undervisningen sker både inomhus och utomhus på skolgården och i vår närmiljö. Våra elever får även använda både analoga och digitala hjälpmedel i sitt lärande.

Vår värdegrund

• Vi tar hand om varandra.
  • Vi tar hand om vår skola.
  • Vi är olika och det är bra.

Övningsskola för lärarstudenter

Änglandaskolan är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.

Gemensamma för Änglandaskolan

Gör ett studiebesök på Änglandaskolan

Om ni är intresserade av att se vår skola och veta mer om hur vi arbetar är ni välkomna på studiebesök till oss. Om ni vill kombinera studiebesöket med ett eget möte finns rum på skolan som ni kan låna.

Studiebesöket tar ca 3 timmar.

Kostnad

550 kr per person inkl. fika. Om ni önskar lunch kan vi lösa det mot en extra kostnad. Priset är exklusive moms.

Intresseanmälan

Vid intresse, mejla Gustaf Brandell, rektor, gustaf.brandell@orebro.se. Uppge dag ni önskar komma, antal och eventuellt behov av specialkost, lunch och mötesrum.