Skolrestaurang

I de kommunala skolornas kök lagas allt mat från grunden. Varje dag serveras två varmrätter, varav en vegetarisk rätt. Menyn är varierad och erbjuder allt från klassisk husmanskost till modernare rätter. Till måltiden finns även en säsongsanpassad salladsbuffé, bröd och dryck.

Se veckans meny på skolmaten.se

Mat, miljö och klimat

Vi arbetar efter konceptet Smartare mat som är Örebro kommuns arbete för att minska matens klimat- och miljöpåverkan. Det innebär bland annat att:

• de flesta av råvarorna är ekologiska.
  • vi väljer svenskt kött.
  • den fisk vi använder är fiskad på miljömässigt hållbart sätt och med minimal påverkan på ekosystemet.
  • vi väljer frukt och grönsaker efter säsong.
  • vi använder mer grönsaker och mindre kött.

Vårt mål är också att matsvinnet ska minska. På så sätt månar vi om både dig, djur, natur och kommande generationer.

Våra skolrestauranger är registrerade för varumärkesanvändning hos KRAV.

Om Vivallas skolrestaurang

I skolrestaurangen är vi sju stycken kockar och restaurangbiträden som arbetar. Tillsammans tillagar vi cirka 750 portioner varje dag till Vivallaskolan och till fem förskolor i Vivalla-/Lundbyområdet.

Följ skolrestaurangen på Facebook

Vår vision är att alla elever ska äta av restaurangens näringsriktiga måltider varje dag och tycka att maten smakar bra och ser god ut. Detta gör vi genom att variera råvaror, konsistens, smak och utseende samt att måltiderna blir en viktig del av skoldagen. Kan vi få våra gäster nyfikna, då blir det också lättare att bygga upp en ny matkultur där fisken inte är en "pinne" och att det finns mer än pizza och hamburgare. Mat är så mycket mer än det.

Vårt mål

Vi lägger stor vikt vid att laga maten från grunden med hög andel ekologiska råvaror och att undvika tillsatser. Vi vill bidra till en hållbar utveckling, ett bra klimat och en bra framtid för våra barn.
Restaurangen strävar efter att följa Livsmedelsverkets råd om bra mat i förskolan och skolan.

Vi har nödvändiga rutiner och system för att säkerställa att skolmaten är säker (riskfri och hygienisk).

Vi vill ha nöjda matgäster. Detta kräver en ständig dialog och öppenhet mot alla våra gäster, stora som små. Tveka inte att höra av dig till oss om det är något du undrar över. Vi finns till för just dig.

Smaklig måltid önskar vi på skolrestaurangen!

Specialkost

Om ditt barn har behov av specialkost ska du fylla i ansökningsblanketten Behov av specialkost Länk till annan webbplats.. För vissa typer av specialkost behöver du även lämna ett kostintyg, som kan vara en journalutskrift från 1177 eller intyg från legitimerad sjukvårdspersonal. Manual för utskrift av journalanteckning från 1177. Länk till annan webbplats. Blanketten och eventuellt kostintyg ska sedan lämnas till skolsköterskan.

Om ditt barn ska börja i förskoleklass eller börja på en ny skola kan det vara bra att kontakta skolrestaurangen direkt för att specialkosten ska kunna ges från första dagen. Fyll därefter i ansökan och lämna den till skolsköterskan.

Vi skapar måltider som gör skillnad

I Örebro kommun jobbar vi för att alla barn och ungdomar ska få en positiv inställning till måltiders betydelse för miljö och hälsa. På orebro.se kan du läsa mer om vårt arbete med måltider i våra kök och serveringar. Länk till annan webbplats.

Kontakta skolrestaurangen

Telefon och e-post till skolrestaurang, kökschef och kostchef

Namn

Skolrestaurang