För dig som är elev eller förälder

Här finns information för dig som är elev eller förälder till elev på Hagaskolan, till exempel information om vårt trygghetsarbete och hur vi arbetar med elevdemokrati.

Hagaskolans trygghetsarbete

Trygghetsteamet

Till trygghetsteamet kan alla elever som känner sig kränkta vända sig. Trygghetsteamet arbetar delvis enligt Farstamodellen men med skillnaden att kontakt alltid tas med hemmet.

Om du vill veta mer om hur vi jobbar med dessa frågor kan du läsa skolans trygghetsplan. Pdf, 362 kB.

Här kan du läsa mer om hur Örebro kommun arbetar för att skapa en trygg skola för alla. Länk till annan webbplats.

Elevdemokrati och föräldrainflytande på Hagaskolan

Det är viktigt att både elever och föräldrar känner att de är delaktiga i det som händer på skolan, att man har möjlighet att påverka elevernas skolsituation.

Elever

Förutom klassråd har skolan ett elevråd som tar upp viktiga saker ur ett elevperspektiv.

I elevrådet finns representanter från alla klasser.

Föräldrar

Som förälder är du alltid välkommen att besöka ditt barn i skolan. Om delaktigheten ökar tror vi att vi får tryggare elever och föräldrar.

För att skapa bra relationer med föräldrarna har vi på skolan bland annat erbjudit föräldrasamtal och föräldramöten. Dessutom har vi ett skolråd där intresserade föräldrar kan engagera sig. Vi har även prövat att ha öppna skolrådsträffar där vi diskuterar värdegrundsfrågor.

Individuell utvecklingsplan

Från årsskiftet 2005/2006 gäller lagen om Individuell Utvecklingsplan (IUP). Den säger bland annat att elever i skolår 1–9 ska ha en egen skriftlig plan för hur de ska arbeta för att nå målen som finns i skolans kursplaner.

Den ska skrivas av lärare, elev och vårdnadshavare som på utvecklingssamtalet tillsammans kommer fram till vad som ska stå i elevens utvecklingsplan — den blir en slags grov sammanfattning av vad man pratar om på utvecklingssamtalet.

Ser framåt

Den individuella utvecklingsplanen ska se framåt. Det betyder att den inte ska beskriva hur eleven är just nu, eller hur han/hon har varit. Den ska inte heller innehålla omdömen från lärarna. Istället ska den ta upp sådant eleven behöver utveckla och arbeta med för att nå de mål som finns.

På nästa utvecklingssamtal ska man sedan göra en uppföljning av det man skrev i den förra IUP:n. Det innebär att det som skrivs ned ska var konkret och tydligt, och anknyta till målen i läroplan och kursplaner.

Försäkring för elever i för-, grund- och gymnasieskola

Barn och elever som går i Örebro kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor är försäkrade för olycksfallsskador.

Läs mer om olycksfallsförsäkringen på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Snabblänkar