För dig som är elev eller förälder

Här finns information för dig som är elev eller förälder till elev på Stureskolan, till exempel information om vårt trygghetsarbete, hur vi arbetar med demokrati och inflytande och modersmålsundervisning.

Vårt trygghetsarbete

Trygghetsteamet

Skolans trygghetsteam består av Jan Eriksson, Özlem Borgström, Malin Duvdahl och Sinnika Sterner.

Riskinventering

Vid varje terminsstart gör varje arbetslag en riskinventering där man tittar över skolans fysiska och psykiska miljö. Under september tas riskinventeringen upp i klasserna på klassråden. Resultatet av riskinventeringen sammanställs sedan av teamet för en trygg miljö som finns på skolan.

Rastvärdar och trivselenkät

Vi har ett tydligt rastvärdsschema som är uppdelat i olika zoner och olika tider. På varje zon kan man läsa vilken pedagog som är rastvärd där och vilken tid. Alla rastvärdar har alltid gul väst på sig.

På morgonen finns det flera rastvärdar ute och lämnas eleverna innan kl. 8 finns en synlig incheckningsstation mitt på skolgården där rastvärd tar emot.

Varje år görs en trivselenkät där eleverna får svara på hur de trivs på skolan och om de känner sig trygga.

Vårt arbete mot mobbing och teamet för en trygg miljö

På Stureskolan jobbar vi förebyggande mot mobbing i första hand via arbetslagen som träffar eleverna under skoltid.

Skolan har inrättat "Teamet för en trygg miljö" eftersom mobbning är ett känsligt ämne där det krävs fördjupade kunskaper. Teamet är berett att ta itu med mobbningsfall, två personer ur teamet är vanligtvis med vid varje tillfälle. En sköter samtalet och en dokumenterar vad som sägs.

Teamet har möten där de diskuterar den aktuella situationen på skolan, och har erfarenhetsutbyte efter varje behandlat fall. Det är rektorn som är ytterst ansvarig för att handlingsplanen följs.

Vilka som ingår i teamet hittar du på Itslearning.

Vad är mobbing?

Kränkande behandling är när någon eller några kränker principen om alla människors lika värde. Mobbning är när kränkningarna pågår vid upprepade tillfällen och när det dessutom råder en obalans mellan den eller de som mobbar och den som är utsatt för det.

Mobbningen kan vara av olika slag

  • Fysisk, t.ex. slag och knuffar.
  • Verbal, t.ex. att bli hotad eller kallas nedvärderande saker.
  • Psykosocial, t.ex. att bli utfryst eller utsatt för ryktesspridning.
  • Text- och bildburen, t.ex. klotter, brev, e-post, sms/mms.

Här kan du läsa Stureskolans trygghetsplan. Pdf, 945.4 kB.

Här kan du läsa mer om hur Örebro kommun arbetar för att skapa en trygg skola för alla. Länk till annan webbplats.

Demokrati och inflytande

Förskolan och skolan ska hjälpa barn och unga att utveckla ett demokratiskt tänkande. Skolorna har en unik möjlighet till detta eftersom de är mötesplatser för flickor och pojkar, olika kulturer och olika sociala grupper. Där ska barn och unga ges utrymme att utvecklas till självständiga människor som respekterar och tar hänsyn till oliktänkande. Mångfald är en viktig förutsättning för arbetet med det demokratiska uppdraget.

Elevinflytande

Eleverna deltar aktivt i planeringen av sitt lärande genom att pedagogerna lyssnar på deras åsikter och tar till vara på goda idéer. Genom klassråd, elevråd och matråd kan eleverna påverka saker som rör skolan.

Elevråd

Elevrådet finns till för alla elever på skolan, och arbetar för att vi alla ska få en bättre vardag. Som elev påverkar du genom tankar och idéer som tas upp i klassråden. Alla klasser finns sedan representerade i elevrådet.

Elevrådet träffas 3–4 gånger per termin. På elevrådet deltar två representanter från varje klass och en pedagog. Elevrådsprotokollet diskuteras sedan med personalen på arbetsenhetsträffarna och i vissa fall på ledningsgruppsmötena med rektor.

Föräldrainflytande

Minst en gång per termin bjuder vi in till föräldraträff. Ett tillfälle att diskutera värdegrundsfrågor kopplat till skolans likabehandlingsplan.

Sturerådet

Genom Sturerådet har föräldrar möjlighet att engagera sig i skolans verksamhet.

Sturerådet är ett forum för föräldrar som har en rådgivande funktion med syfte att skapa förståelse och förbättra skolan. Det är även ett möjlighet att använda föräldrars nätverk för att förbättra skolan.

Modersmålsundervisning

Elever som har ett annat modersmål än svenska kan få modersmålsundervisning i skolan. Undervisningen är frivillig. Om du vill att ditt barn ska får modersmålsundervisning måste du ansöka om det. Ansökan lämnar du till skolans expedition. På orebro.se kan du läsa mer om modersmålsundervisning och ladda ner ansökningsblankett. Länk till annan webbplats.

Försäkring för elever i för-, grund- och gymnasieskola

Barn och elever som går i Örebro kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor är försäkrade för olycksfallsskador.

Läs mer om olycksfallsförsäkringen på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Snabblänkar