Här hittar du fakta om skolan och vår vision och värdegrund. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Stora Mellösa skola är en F–6-skola med cirka 170 elever. Skolan ligger vackert belägen några mil öster om Örebro. Verksamheten genomsyras av vår profil hälsa och lärande i samspel och vår värdegrund.

Stora Mellösa skola är en av de första skolorna som har tecknat ett lokalt kollektivavtal som innebär att lärarnas arbetsplatsförlagda tid har utökats, vilket i sin tur förbättrar kvaliteten på det pedagogiska arbetet. Stora Mellösa skola är en intraprenadskola. Detta innebär i stort att rektor tillsammans med sin personal har utökat ansvar för skolans verksamhet och ekonomi.

Varje barn har rätt att mötas av höga förväntningar och respekt för sin unika person. Alla barn ska lämna vår skola med en positiv framtidstro och tilltro till sin förmåga.

Alla våra elever utvecklar en god självkänsla och stärker sitt självförtroende.

Alla våra elever möts på sin egen nivå och ges förutsättningar till optimal utveckling.

Alla våra elever känner sig trygga i skolan.

Kreativiteten utvecklas hos alla våra elever så att de behåller nyfikenheten och lusten att lära.

Våra elevers samarbetsförmåga tränas och utvecklas.

Våra elevers empatiska förmåga och förståelse för människors olikheter utvecklas.

På Stora Mellösa skola ska varje elev känna att de lyckas.

Vår värdegrund

Vår värdegrund ska tillsammans med vår hälsoinriktning genomsyra allt som händer på skolan.

Så här fungerar vår värdegrund

Trädmetaforen (jag genom vi)

Ett av de begrepp som är mest centralt i verksamheten är trädmetaforen. Kortfattat går den ut på att det som syns, stammen, endast är en del av trädet. Rotsystemet är inte synligt men ändå av yppersta vikt för hur trädet ska må. I liknelsen är trädet metafor för människan. Stammen är trädet och rötterna symboliserar tankar och känslor. För att trädet ska blomstra och bära frukt krävs starka rötter, vilket i sin tur förutsätter en bördig jordmån, vatten och gödsling. Man kan vattna/gödsla såväl sina egna som andras rötter genom tanke och handling. Jordmånen kan liknas vid den miljö människan befinner sig i, exempelvis skolan. Metaforen knyter an till värdegrunden genom att personalen alltid bör ställa sig frågan: Stärker det här elevens rötter?

Bilden nedan illustrerar det som står ovan samtidigt som den betonar vikten av den psykiska hälsan. Ett ensamt träd står aldrig starkt i stormen men blir skyddat i skogen. På samma vis stärks individen av omgivningens stöttning och coaching. Jag genom vi!

Illustration på tre träd med rotsystemet synligt.

Medspelare

Ytterligare ett begrepp som skolan använder sig av är medspelare. Även här syftar begreppet tillbaka på värdegrunden enligt tidigare beskrivning. Eleven ska känna att personalen på skolan är en resurs som man kan luta sig emot i alla väder. Det ska vara givet att man spelar i samma lag, att man arbetar mot samma mål. En medspelare coachar och stöttar. En medspelare respekterar och ger omtanke. En medspelare fokuserar på styrkorna. Det är givet att även eleverna är medspelare med varandra samt att skolans samtliga aktörer, ledning, personal, elever och föräldrar/vårdnadshavare spelar i samma lag.

Kratta manegen

Att kratta manegen för både föräldrar/vårdnadshavare och elever är något som vi ständigt arbetar med. Detta betyder att vi tillsammans med eleverna alltid pratar om vad, när och hur saker ska gå till. Hur vi ska vara mot varandra och tillsammans med andra i olika situationer. Detta innebär också att vi förbereder eleverna inför större utmaningar, som till exempel utflykter utanför skolans verksamhet. Genom att vara väl förberedd ökar chanserna att lyckas med de utmaningarna som eleverna ställs inför både i skolan men också senare i livet.

Logotyp Övningsskola Örebro universitet

Övningsskola för lärarstudenter

Stora Mellösa skola är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.