Sörbyängsskolan är en F–6-skola som ligger inom skolområdet Ängen på söder i Örebro. Här går cirka 230 elever och här arbetar 30 personer.

Sörbyängsskolan ligger mitt i en ny stadsdel som håller på att växa fram. Vi har nära till kulturliv i stadskärnan, uteverksamhet i skogen och aktiviteter på idrottsanläggningar.

Våra kännetecken

Skolan kännetecknas av en tillgänglig läromiljö med stort fokus på samverkan, trygghet och lärande. Vi arbetar mycket med att skapa goda relationer och ger den ledning, stimulans och det stöd som våra elever behöver för att utvecklas så långt som möjligt.

Samarbete med Trainstation och Naturskolan

Vi samarbetar med Trainstation Länk till annan webbplats. och utvecklar en kreativ och stimulerande miljö för våra elever. Genom ett samarbete med Naturskolan Länk till annan webbplats. har vi skapat ett klassrum utomhus på skolgården och övningar i olika ämnen kopplade till läroplanen.

Årskursteam och arbetslag

Våra pedagoger och elever samarbetar i årskursteam. Tillsammans skapar de en stimulerande, trygg och utmanade lärmiljö i klassrummet, på skolgården och på fritids. Årskursteamen har ett nära samarbete med skolans elevhälsa.

Våra pedagoger samarbetar även i tre arbetslag; arbetslag F–3, arbetslag 4–6 och fritidsarbetslaget. I arbetslagen F–3 och 4–6 finns utvecklingsledare och förstelärare som tillsammans med rektor, specialpedagog och administratör utgör skolutvecklingsgruppen. Fritidsarbetslaget leds av rektor och skolutvecklingsgrupp fritids som består av våra grundlärare i fritidshem.

Vår värdegrund och vision

Vår verksamhet utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och vi motverkar alla former av kränkningar och diskriminering.

Sörbyängsskolans vision är: Tillsammans känner vi trygghet och glädje för att utvecklas och lära!

Vår personal har god förståelse för hur eleverna tar till sig kunskap och utvecklar sociala färdigheter. Vi möter varje elev med inlevelse och empati, lyssnar, kommunicerar och löser uppkomna dilemman på ett konstruktivt sätt.

Vi strävar efter ett gott samarbete och en förtroendefull relation med dig som vårdnadshavare eftersom vi vet att eleverna mår bra av det och på så sätt får bästa möjliga utveckling och lärande.

Övningsskola för lärarstudenter

Sörbyängsskolan är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.