Elevhälsa

Att trivas och må bra är viktigt för att du som elev ska kunna lära och prestera. Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med elevhälsans medicinska insats där skolhälsovård, hälsobesök och vaccination ingår. Här hittar du även information om skolans elevhälsoarbete och kontaktuppgifter till oss som jobbar inom elevhälsan.

I elevhälsan ingår kompetenserna specialpedagog, kurator, skolsköterska, läkare och psykolog. Alla vi som jobbar här har tystnadsplikt.

Elevhälsans medicinska insats

Elevhälsan arbetar främst förebyggande genom att ge råd och stöd kring sådant som påverkar hälsan. Vi följer elevernas utveckling och arbetar för att skapa en bra arbetsmiljö som gör det lättare för eleverna att lära, utvecklas och ha en bra hälsa. Att trivas och må bra är viktigt för att du som elev ska kunna lära och prestera.

Skolhälsovård

Skolhälsovården består av skolsköterska och skolläkare. Till oss är alla elever välkomna utifrån sina behov. Vi erbjuder samtal och rådgivning. Kontakt med skolläkaren bokas via skolsköterskan.

Hälsobesök

Alla elever erbjuds flera hälsobesök hos skolsköterskan under skoltiden. Vid hälsobesöken följer vi upp elevens hälsa, tillväxt och utveckling.

En viktig del i besöket är ”hälsosamtalet” där vi tar upp hälsofrågor som är viktiga för eleven själv. Tillsammans pratar vi om: kost, sömn, rörelse, hur eleven har det i skolan, relationer, tobak, narkotika, alkohol, sexualitet och könsidentitet.

Besöken innehåller även vägning, mätning, synundersökning, hörselundersökning och ryggkontroll.

Alla delar ingår inte vid alla hälsobesök utan ser olika ut beroende på årskurs.

Vaccination

I årskurs 2, 5 och 8 blir alla elever erbjudna vaccinationer.

Om ditt barn inte har följt det svenska vaccinationsprogrammet erbjuder vi kompletterande vaccinationer.

Läs mer om det svenska vaccinationsprogrammet på Folkhälsomyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats.

Elevhälsoteam

Alla barn är i behov av stöd för att utvecklas och ibland behövs det extra stöd i någon form. Rostaskolans elevhälsoteam är en resurs för elever mellan sex och tolv år, deras föräldrar samt skolans personal.

Tillsammans med elever och föräldrar, skolans arbetslag samt skolledare verkar vi för att hitta arbetssätt och metoder som ger stöd och stimulans i en gynnsam miljö.

Vi träffas på Rostaskolan en gång i månaden för att diskutera vårt aktuella arbete.

I elevhälsoteamet ingår rektorer, skolsköterska, skolläkare, psykologer, speciallärare, specialpedagog och kurator.

Telefon och e-post till elevhälsans personal

Namn

Eva Larsson