Elevhälsa

Att trivas och må bra är viktigt för att du som elev ska kunna lära och prestera. Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med elevhälsans medicinska insats där skolhälsovård, hälsobesök och vaccination ingår. Här hittar du även information om skolans elevhälsoarbete och kontaktuppgifter till oss.

I elevhälsan ingår kompetenserna specialpedagog, kurator, skolsköterska, läkare och psykolog. Alla vi som jobbar här har tystnadsplikt.

Elevhälsans medicinska insats

Elevhälsan arbetar främst förebyggande genom att ge råd och stöd kring sådant som påverkar hälsan. Vi följer elevernas utveckling och arbetar för att skapa en bra arbetsmiljö som gör det lättare för eleverna att lära, utvecklas och ha en bra hälsa. Att trivas och må bra är viktigt för att du som elev ska kunna lära och prestera.

Skolhälsovård

Skolhälsovården består av skolsköterska och skolläkare. Till oss är alla elever välkomna utifrån sina behov. Vi erbjuder samtal och rådgivning. Kontakt med skolläkaren bokas via skolsköterskan.

Hälsobesök

Alla elever erbjuds flera hälsobesök hos skolsköterskan under skoltiden. Vid hälsobesöken följer vi upp elevens hälsa, tillväxt och utveckling.

En viktig del i besöket är ”hälsosamtalet” där vi tar upp hälsofrågor som är viktiga för eleven själv. Tillsammans pratar vi om: kost, sömn, rörelse, hur eleven har det i skolan, relationer, tobak, narkotika, alkohol, sexualitet och könsidentitet.

Besöken innehåller även vägning, mätning, synundersökning, hörselundersökning och ryggkontroll.

Alla delar ingår inte vid alla hälsobesök utan ser olika ut beroende på årskurs.

Vaccination

I årskurs 2, 5 och 8 blir alla elever erbjudna vaccinationer.

Om ditt barn inte har följt det svenska vaccinationsprogrammet erbjuder vi kompletterande vaccinationer.

Läs mer om det svenska vaccinationsprogrammet på Folkhälsomyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats.

Elevhälsoarbete i arbetslagen och elevhälsoträffar

Arbetslaget är den naturliga enheten där elevhälsoarbetet sker. På arbetslagets träffar diskuterar vi det pedagogiska arbetet. Det gäller både enskilda elever och grupper. Som stöd till arbetslaget finns specialpedagoger, kurator och skolsköterska.

Rektor, specialpedagog, kurator och skolsköterska träffar varje arbetslag en gång i månaden för att diskutera elevhälsan i arbetslaget, en så kallad elevhälsoträff. Om det rör en enskild elev kontaktar vi alltid vårdnadshavare för samtycke.

Elevhälsoteam

Här på skolan finns en arbetsgång för att uppmärksamma elever i behov av särskilt stöd.

1. Arbetslaget är den naturliga enheten där arbetet sker. På arbetslagets träffar diskuteras det pedagogiska arbetet. Det gäller både enskilda elever och grupper. Som stöd till arbetslaget finns specialpedagoger.
  2. Rektor och specialpedagog träffar varje arbetslag en gång i månaden för att diskutera elevhälsan i laget, en så kallad elevhälsoträff. Vårdnadshavare kontaktas för samtycke om det rör enskild elev.
  3. Vid behov ansvarar rektor och specialpedagog för att föra frågan vidare till elevhälsoteamet.

Elevhälsoteamet träffas regelbundet, en gång i månaden, tillsammans med rektorerna. Här sker samråd och samordning av eventuella insatser. För att säkerställa att vi så snabbt som möjligt uppmärksammar elevers olika behov så träffas rektor och specialpedagog varje vecka.

I elevhälsoteamet ingår olika kompetenser: pedagogisk, medicinsk, psykologisk och social.

Elevhälsoteamet ska vara en resurs

Elevhälsoteamets arbete handlar om att främja hälsa hos alla barn och ungdomar men har fokus på barn och ungdomar som är i behov av extra anpassningar och/eller särskilt stöd och hjälp för sitt lärande.

Elevhälsoteamet ska vara en resurs i:

• i det främjande och förebyggande arbetet på organisations-, grupp- och individnivå.
  • i arbetet med att utveckla och anpassa lärandemiljöerna till barns och ungdomars behov.
  • i arbetet med utvecklingsfrågor, uppföljning och utvärdering.
  • för skolornas kompetensutveckling.

Dessutom arbetar elevhälsoteamet med konsultation/handledning och fungera som ett stöd i arbetet med åtgärdsprogram.

Trygghetsarbete

Här kan du läsa mer om vårt trygghetsarbete.

Kontaktuppgifter till elevhälsans personal

Elevhälsans personal i årskurs F–6