För dig som är elev eller förälder

Här finns information för dig som är elev eller förälder till elev på Navets skola, till exempel information om vårt trygghetsarbete och hur vi arbetar med elevdemokrati.

Närvaroarbete på Navet

Trygghetsarbete

Trygghetsplan

På skolan finns en trygghetsplan som utvärderas varje år. I den kan du läsa hur vi på skolan konkret arbetar för att motverka mobbning och hur vi hanterar de kränkningar som uppstår.

Här kan du läsa Navets trygghetsplan. Pdf, 468.8 kB.

Trygghetsteamets uppgifter

Trygghetsteamet arbetar aktivt med arbetet kring kränkande behandling och mobbning. Via likabehandlingsplanen ges föräldrainformation, informerar och stödjer man övrig personal kring arbetet, gör kartläggningar och dokumenterar. Teamet, som träffas varje månad, består av representanter från alla arbetslag, elevhälsan, samt rektor.

Var vänder jag mig?

Om man känner sig utsatt för kränkningar eller bli mobbad, eller ser någon annan bli utsatt, kan man alltid vända sig till trygghetsgruppen.

Självklart ska man i första hand vända sig till någon som man känner och har förtroende för, t.ex. föräldrar, kompisar, någon lärare eller annan personal på skolan. De kan sedan i sin tur koppla in trygghetsteamet vid behov.

Här kan du läsa mer om hur Örebro kommun arbetar för att skapa en trygg skola för alla. Länk till annan webbplats.

Studie- och yrkesvägledning

På grundskolan är valet till gymnasieskolan ett av de första viktiga besluten ungdomar ska göra. Studie- och yrkesvägledarens huvudsakliga mål är att hjälpa eleverna att göra väl underbyggda studie- och yrkesval.

Studie- och yrkesvägledare arbetar tillsammans med hela skolans personal för och informera om vilka möjligheter som finns. Studie- och yrkesvalsorienteringen på Navet 7–9 finns med som en naturlig del i det ämnesövergripande arbetet.

Eleverna i årskurs 9 informeras om vilka olika gymnasieutbildningar som finns, vad de leder till och hur krävande de är.

Information inför ansökan till gymnasiet

På orebro.se finns information om vilka gymnasieskolor som finns i Örebro och vilka program som finns på respektive skola.

Gymnasieantagningen i Örebro län sköter antagningen till årskurs 1 för alla elever i Örebro län. På orebro.se/gymnasieantagningen Länk till annan webbplats. hittar du mer information om hur du söker till gymnasiet, inloggning till ansökningssystemet, tidsplan med mera.

Kontakta mig

Robin Löfstrand

019-21 47 09robin.lofstrand@orebro.se

Så här arbetar vi för att främja närvaro:

Vårt närvaroarbete innefattar fem steg med olika typer av insatser. Vi tror att tidiga insatser ökar möjligheterna att främja närvaro. Tillsammans gör vi vårt yttersta för få till bästa möjliga skolgång för alla barn på Navet.

Steg 1 – Uppmärksamma frånvaro

  • Första tillfället med ogiltig frånvaro vid ett helt lektionstillfälle.
  • Flertalet sena ankomster.
  • Total (giltig + ogiltig) frånvaro som överstiger 15 procent under en kalendermånad.

Vi kontaktar dig som vårdnadshavare om ditt barn uppfyller något av ovanstående kriterier då vi tycker det är viktigt att du snabbt får information om ditt barn är frånvarande från skolan.

Tillsammans försöker vi undersöka om det finns orsaker i skolan som gjort att ditt barn varit frånvarande.

Mentor eller elevkoordinator pratar även med ditt barn om eventuella orsaker till frånvaron.

Steg 2 – Enkel kartläggning

  • Fortsatt ströfrånvaro eller fortsatta sena ankomster.
  • Fortsatt negativ trend gällande närvaron samt total frånvaro över 15%, ännu en månad.

Bristande närvaro riskerar att påverka ditt barns kunskapsutveckling negativt. Mentor eller elevkoordinator kommer att kalla dig och ditt barn till ett möte på skolan för att ta reda på mer om orsakerna till frånvaron och hur vi kan främja närvaro på bästa sätt.

Inför detta möte kommer du och ditt barn att få besvara några frågor gällande skolsituationen. För att samtalet ska bli så givande som möjligt är det viktigt att du och ditt barn tar er tid att svara på frågorna innan mötet.

Du som vårdnadshavare är nu sannolikt orolig för ditt barns frånvaro, men kom ihåg att vi kallar till detta möte av omsorg om ditt barns bästa.

Steg 3 - Elevhälsan involveras

  • Fortsatt ströfrånvaro eller fortsatta sena ankomster.
  • Fortsatt negativ trend gällande närvaro samt total frånvaro över 15 % under ännu en eller flera månader.

Den bristande närvaron är nu så pass omfattande att fler kompetenser behöver kopplas in. Elevkoordinator och arbetslag informerar nu elevhälsoteamet om situationen.

Elevkoordinator tillsammans med någon från elevhälsoteamet kommer att kalla dig och ditt barn till ett nytt möte.

För att ta reda på mer om orsakerna till den rådande situationen kommer en utredning av elevens behov av särskilt stöd och elevs frånvaro att genomföras i samband med mötet. Utifrån utredningen kommer eventuella anpassningar och åtgärder att vidtas.

Steg 4 - Elevhälsokonferens

  • Fortsatt ströfrånvaro eller fortsatta sena ankomster.
  • Fortsatt negativ trend gällande närvaron trots ovanstående insatser.

Vid fortsatt frånvaro kallar rektor till nytt möte där någon eller några från elevhälsoteamet, mentor eller elevkoordinator samt du och ditt barn deltar.

Vi utvärderar de aktuella insatserna och beslutar om eventuellt förstärkta insatser. Exempel på sådana insatser kan vara anpassad studiegång eller samverkan med exempelvis socialtjänsten eller BUP.

Steg 5 – Kontinuerlig uppföljning

  • Fortsatt ströfrånvaro eller fortsatta sena ankomster.
  • Fortsatt negativ trend gällande närvaron trots ovanstående insatser.

Vi kommer att kalla till ett nytt möte med dig och ditt barn för att utvärdera och besluta om nya åtgärder och anpassningar.

Om närvaron inte förbättras efter Steg 5 har passerats så fortlöper mentors/elevkoordinators täta och kontinuerliga kontakt med dig och ditt barn på samma sätt som tidigare.

Var 4–6 vecka genomförs ett nytt uppföljningsmöte där åtgärder och insatser utvärderas och omformas efter behov.

Elevinflytande

Mål

Alla elever i Navet är unika individer, vilket påverkar vårt sätt att bemöta dem i
arbetet kring delaktighet och inflytande. Vårt mål är att alla elever kan känna
delaktighet och inflytande i undervisningens innehåll, samt vara med och påverka i
demokratiska beslut som t ex berör skolans fysiska miljö.

Så här arbetar vi

Vi arbetar med olika teman under året, där eleverna får vara med och påverka
arbetsområden, redovisningsformer samt innehåll beroende på ålder och mognad.
Genom språk- och kunskapsutvecklande arbete, blir alla elever engagerade och
kommer till tals i gemensamma diskussioner. En metod för detta är EPA-modellen
(arbeta enskilt, par, alla).

Skolan har ett aktivt elevråd med representanter från varje klass, som har valts
under demokratiska former. Elevrådet behandlar frågor som berör skolans
gemensamma intressen, som även klasserna arbetat kring. Klassråd och fritidsråd
fungerar som en inskolning i processen om hur beslut fattas och genomförs, för att
få förståelse för demokratins grunder.

Under ett läsår arbetar elevrådet både höst och vår, utifrån följande teman:

  • Värdegrund
  • Trygghetsplan utifrån resultatet av elevenkäten
  • Matråd
  • Elevinflytande: klassernas egna förslag (t.ex. friluftsdagar, schemabrytande
    aktiviteter)

Försäkring för elever i för-, grund- och gymnasieskola

Barn och elever som går i Örebro kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor är försäkrade för olycksfallsskador.

Läs mer om olycksfallsförsäkringen på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Snabblänkar