Här hittar du fakta om Lillåns södra skola och vår vision. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Lillåns södra skola är en F–6-skola som ligger i Örebros norra del. På skolan går cirka 210 elever.

Skolan är en väl fungerande enhet med kunnig och erfaren personal. Personalen arbetar i arbetslag för att skapa trygghet i barngrupperna och få möjlighet att byta ämnen med varandra.

Närheten till naturen möjliggör friluftsdagar och spännande aktiviteter, såsom Södraklassikern som går av stapeln varje år.

Vi vill kännetecknas av att möta barnets behov socialt och pedagogiskt i en flexibel organisation. Vi vill uppnå en framsynthet i metodutveckling som ska stärka barnets pedagogiska och sociala utveckling. Vi är bra på att ställa upp för varandra, hitta lösningar och alternativa sätt att samarbeta.

Vår vision på Lillåns södra skola är att alla elever som gått på skolan ska:

• ha hög social kompetens, veta hur man umgås med och beter sig mot andra, oavsett ålder och kön.
  • vara ansvarsfulla och känna ansvar för sina egna och andras saker, ta ansvar för sina handlingar och sin egen inlärning.
  • vara fulla av kunskap och ha goda ämneskunskaper.
  • vara nyanserade och vårdade i sitt språk. De ska vara trygga i att med olika medel kommunicera med varandra och andra.

Grundförutsättningar för skolans vision är:

• Glädje: Det ska vara roligt att komma till och att vara i skolan, både under rast, lektion och fritids.
  • Trygghet: Alla ska känna sig trygga på skolan och ej känna sig rädda att bli utsatta varken fysiskt eller psykiskt.
  • Ordning och reda: Alla hjälps åt att hålla reda på egna och andras saker. Vi har ett trevligt sätt mot varandra och vi har nolltolerans mot kränkande språk och behandling.

Gemensamma för Lillåns södra skola