Här hittar du fakta om Hovstaskolan och vår vision. Här finns även länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Hovstaskolan ligger cirka 10 km norr om Örebro centrum. Skolan har cirka 500 elever och 70 personal. Skolan ligger i utkanten av ett villasamhälle med närhet till vackra skogsområden.

Eftersom skolans närhet till skogen ger oss fantastiska möjligheter, bedriver vi en del av vår undervisning utomhus. Ett antal av skolans pedagoger har gått utbildning i utomhuspedagogik och/eller utomhusmatematik. Därför använder vi oss av naturen som ett av våra läromedel.

Vår vision är att ha en skola och fritidshem med hög måluppfyllelse, där alla elever, föräldrar och personal trivs och känner sig trygga. Genom det goda mötet främjar vi delaktighet och inflytande. Våra pedagoger är tydliga ledare som inspirerar och motiverar elevernas nyfikenhet till att vilja lära sig mera. Vi har kunskapsuppdraget och elevernas individuella behov i fokus. Tillsammans skapar vi en skola att vara stolta över.

Övningsskola för lärarstudenter

Hovstaskolan är en så kallad övningsskola för lärarutbildningen vid Örebro universitet. Det innebär att lärarstudenter gör sin verksamhetsförlagda utbildning på vår skola.

Som övningsskola har vi ett nära samarbete med lärarutbildningen på Örebro universitet vilket kommer våra elever till del på olika sätt:

• Under praktikveckorna finns fler vuxna på skolan.
  • Våra lärare får möta framtidens lärare och ta del av aktuell forskning och nya undervisningssätt.
  • Våra lärare får fortbildning inom lärande och undervisning.

Att vara övningsskola är även en kvalitetsstämpel av vår verksamhet.

Gemensamma för Hovstaskolan