Bibliotek

Garphyttans bibliotek är ett folk- och skolbibliotek. Här finns en barn- och ungdomsavdelning och en avdelning för vuxna.

Sök bok på webben

På biblioteket finns cirka 11 000 böcker samt ett tjugotal tidskrifter. Biblioteket har ett bokinkast vid entrén. Här kan du lämna dina böcker då biblioteket är stängt.

Skolbarnen kommer regelbundet

Skolbarnen besöker regelbundet biblioteket som ligger centralt mitt i skolan, för att läsa och låna böcker. Dagligen används biblioteket av eleverna för studier och informationssökning.

Lugn och inbjudande miljö

Biblioteket kan erbjuda eleverna en lugn och inbjudande miljö med många böcker av olika slag så som skön-och facklitteratur, CD-böcker, lättläst litteratur, titta och lyssna, uppslagsverk och tidskrifter. Vi har också en Äppelhylla som innehåller läsglädje för barn och ungdom med funktionshinder.

Elevernas läsintresse uppmuntras och uppmärksammas genom bokprat och boksamtal.

Biblioteksråd

På Garphyttans skola finns ett biblioteksråd som består av två elevrepresentanter i varje klass från årskurs 3 till årskurs 6, en klasslärare och en bibliotekarie. Vi träffas ungefär en gång i månaden.

Öppettider

Våra öppettider hittar du på bibliotekets egen webbplats: bibliotek.orebro.se/garphyttan Länk till annan webbplats.