Skolrestaurang

I de kommunala skolornas kök lagas allt mat från grunden. Varje dag serveras två varmrätter, varav en vegetarisk rätt. Menyn är varierad och erbjuder allt från klassisk husmanskost till modernare rätter. Till måltiden finns även en säsongsanpassad salladsbuffé, bröd och dryck.

Se veckans meny på skolmaten.se

Mat, miljö och klimat

Vi arbetar efter konceptet Smartare mat som är Örebro kommuns arbete för att minska matens klimat- och miljöpåverkan. Det innebär bland annat att:

• de flesta av råvarorna är ekologiska.
  • vi väljer svenskt kött.
  • den fisk vi använder är fiskad på miljömässigt hållbart sätt och med minimal påverkan på ekosystemet.
  • vi väljer frukt och grönsaker efter säsong.
  • vi använder mer grönsaker och mindre kött.

Vårt mål är också att matsvinnet ska minska. På så sätt månar vi om både dig, djur, natur och kommande generationer.

Våra skolrestauranger är registrerade för varumärkesanvändning hos KRAV.

Specialkost

Om ditt barn har behov av specialkost ska du fylla i ansökningsblanketten Behov av specialkost Länk till annan webbplats.. För vissa typer av specialkost behöver du även lämna ett kostintyg, som kan vara en journalutskrift från 1177 eller intyg från legitimerad sjukvårdspersonal. Manual för utskrift av journalanteckning från 1177. Länk till annan webbplats. Blanketten och eventuellt kostintyg ska sedan lämnas till skolsköterskan.

Om ditt barn ska börja i förskoleklass eller börja på en ny skola kan det vara bra att kontakta skolrestaurangen direkt för att specialkosten ska kunna ges från första dagen. Fyll därefter i ansökan och lämna den till skolsköterskan.

Om skolrestaurangen

Här serverar vi cirka 520 portioner god och nyttig lunch till elever och personal på Brickebackens och Almbros skolor. Dessutom skickar vi mat till Byggklossens förskola.

Smaklig måltid önskar vi på skolrestaurangen!

Vi skapar måltider som gör skillnad

I Örebro kommun jobbar vi för att alla barn och ungdomar ska få en positiv inställning till måltiders betydelse för miljö och hälsa. På orebro.se kan du läsa mer om vårt arbete med måltider i våra kök och serveringar. Länk till annan webbplats.

Kontakta skolrestaurangen

Telefon och e-post till kökschef och kostchef

Namn

Anne-Louise Wiklund