Här hittar du fakta om Brickebackens skola och länkar till våra blanketter, planer och styrdokument.

Brickebackens skola ligger bostadsområdet Brickebacken på öster i Örebro. Här går cirka 260 elever från förskoleklass till årskurs 6. Här finns även anpassad grundskola.

I närheten av skolan finns flera skogsområden.

Mångfaldsskola

Brickebackens skola är en mångfaldsskola, där stort engagemang för elevernas trygghet och utveckling råder. En mångfaldsskola innebär att det finns elever med många olika nationaliteter på skolan.

Kultursatsningen El Sistema

Med El Sistema vill vi att alla barn ska få tillgång till kulturlivet genom musiken. Det gör vi genom att väva in den musikaliska undervisningen som en naturlig del i den ordinarie utbildningen.

Utöver glädjen att få spela och sjunga blir även barnen vana att uppträda inför publik, vilket stärker den egna självkänslan och ökar gemenskapen.

Satsningen startade 2015 i Örebro och 2018 blev El Sistema en del av Brickebackens verksamhet.

Så här funkar det

Barnen har undervisning en-två gånger i veckan och en gång per månad är det Vänstay (familjeträff) då barnens familjer bjuds in för att lyssna på barnen när de sjunger och spelar. På förskolan Gunghästen, Byggklossen och förskolan Silva har alla som går sista året på förskolan sång och rytmik med El sistema pedagogerna. I förskoleklass fortsätter man med sång och rytmik och i årskurs 1 och 2 har eleverna kör, instrumental undervisning i tvärflöjt/trumpet och rytmik/teori. I årskurs 3 har eleverna en körlektion per vecka.

I Brickebackens skola är det fokus på kör och blåsinstrument. På fritiden kan åk 2-6 spela i Brickeblås efter skoltid.

När eleverna går i årskurs 3 börjar vi med samspel på blåsinstrument med kulturskolans grupper och orkestrar. Vi samarbetar också med barnkörerna på små och stora konserter och får besök av elever från kulturskolan på våra Vänstay.

Vi samarbetar med Örebro konserthus och Svenska kammarorkestern och har även vartannat år en stor Sida vid Sida-konsert då barnen och orkestern spelar och sjunger tillsammans på konserthusets stora scen.

Mer information: Här kan du läsa mer om El Sistema Örebro. Länk till annan webbplats.

Beslut i Kultur- och fritidsnämnden: Elever som deltar i musik­undervisningen El Sistema kommer från och med nuvarande termin att helt slippa avgifter både för undervisning och instrument­hyra. Länk till annan webbplats.