Bibliotek

Välkommen till biblioteket! Här kan du få råd om vad du kan läsa och låna böcker. Om du vill veta om vi har en specifik bok kan du söka redan här på webben.

Leta bok på webben

Du kan se om boken finns inne på biblioteket eller om den är utlånad. Öppettiderna hittar du på dörren till biblioteket.

Sök bok på webben

Boktips?

Har du tips på någon bra bok som saknas i biblioteket? Lägg en lapp i brevlådan vid biblioteket.

Tänk på detta när du lånar en bok

Var rädd om böckerna du lånar. Ju snabbare boken kommer tillbaka, desto fler kan läsa den. Det är viktigt att lämna tillbaka böcker inför sommar- och jullov.

Aktiviteter på biblioteket

Det finns mycket att göra på biblioteket. Du kan komma själv eller tillsammans med del av klassen.

Låna och läsa själv

Egen läsning är viktig för utveckling och förmåga till inlevelse och fantasi. På biblioteket får du hjälp med att låna böcker och råd om vad du kan läsa.

Högläsning

Högläsning utvecklar språket med talspråk och ordförråd. Det ökar förståelsen för omvärlden. Tillsammans med klasskompisarna kan du lyssna på högläsning på biblioteket.

Arbeta med skolarbete

I biblioteket hittar du faktaböcker och information. Du kan sitta där eller i grupprummen bredvid och plugga.

Rastaktiviteter

Vill du bara läsa, spela spel eller ta det lugnt, då är biblioteket en bra plats.

Lovaktiviteter

Under lovet har vi högläsning, bokcirkel och tipspromenader.

Kontakta skolbiblioteket

Lotta Lonnfors