På Almbro skola har vi ett aktivitetsinspirerat fritidshem.

Mer information om fritidshem och hur du ansöker om plats finns på orebro.se. Länk till annan webbplats.

Våra öppettider

Fritids öppnar kl. 6 och stänger kl. 17.30.

Frukost serveras fram kl. 6.30–7 för de barn vars föräldrar önskar detta. Anmäl till fritids.

Från kl. 7.30 och fram till skolans start, kl. 8.10, har alla barn utevistelse. Följ med ert barn in när ni lämnar till morgonfritids.

Mellan kl. 13 och 17.30 är en av personalen så kallad spindel och ansvarar för att hämta och checka ut eleverna. Ta alltid kontakt med spindeln vid hämtning och lämning under ovanstående tid. Spindeln bär orange väst för att du lätt ska se vem det är.

Vi försöker gå ut kl. 16 för att underlätta hämtningen på eftermiddagen.

Lämna in schema på barnets tider

Lämna in schema via e-skola

Vi vill att du lämnar in ett schema med uppgifter om vilka tider ditt barn kommer att vara på fritids, så kallad vistelsetid. Det gör det enklare för oss att planera vår verksamhet på bästa sätt. Enklast gör du det via e-tjänsten ovan. När du loggat in, välj "Skola24 – anmäl frånvaro, se schema, registrera uppgifter till fritids". Vill du göra en tillfällig ändring välj "Tillfällig ändring" i Skola24.

För att använda e-tjänsten behöver du Bank-id.

Lathund och information till vårdnadshavare om Skola24. Pdf, 398.5 kB.

Mellanmål

Mellanmålet serveras i vår matsal från kl. 13.50–14.30.
Mellanmålet består av olika sorters nyttigt bröd, flera slags pålägg och grönsaker. Till detta serveras mjölk.

Några dagar i veckan serveras dessutom filmjölk/mjölk och flingor och en dag i veckan (i mån av tid) serveras gröt.

Mellanmålet är även en trevlig stund då vi har möjlighet att prata med varandra. Om vädret är bra äter vi ibland mellis utomhus.

Aktiviteter

När förskoleklassen och skolan slutar är vi utomhus fram till mellanmålet. Undantaget de äldre barnen som går direkt till mellanmålet då de slutar senare.

I både ute- och innelek ingår skapande och rörelse. Här får barnen möjlighet att träna inflytande, ansvar och demokrati i praktiken.

Fyra dagar i veckan erbjuder vi barnen planerade aktiviteter som de kan välja i fall de vill. Det kan till exempel vara bild-, rörelse- och dramaaktiviteter. Aktivitetsvalet styr vilken lokal barnen är i.

Lovverksamhet

När det är lov och studiedagar i skolan är fritids öppet om det inte är så kallad stängdag. Vi vill att ni i god tid innan lovet loggar in i Skola24 och fyller i ert barns närvaro under lovet. Detta är mycket viktigt eftersom vi planerar verksamheten, personalbemanningen och matbeställningarna utifrån detta underlag. Information om lov, studiedagar och stängdagar finns på sidan Läsårets tider.

Leksaker och mobiltelefoner

Vi använder våra gemensamma leksaker och vill inte att barnen har med sig leksaker eller mobiltelefoner hemifrån.

Datorer på fritids

Två dagar i veckan har barnen möjlighet att använda datorer/Ipads. Det finns ett begränsat antal platser. Under perioder erbjuder vi som aktivitet programmering som barnen då kan välja om de vill. Personal finns med under hela tiden för att hjälpa barnen och för att säkerställa att datorerna/Ipadsen används på rätt sätt.

Telefon: 019-21 40 12.